Bestuurders (uitvoering)
Voor de uitvoering van het door de beleidgroep vastgestelde beleid zijn verantwoordelijk de voorzitter, de secretaris, de penningmeester, vice -voorzitter, 2e secretaris, 2e penningmeester en leden van het bestuur.
Taken:
In algemene zin verschillen de taken van de bestuurders van PRASNE niet van andere stichtingen.
Voorzitter:
- Hij/zij draagt de hoogste verantwoordelijkheid binnen de organisatie, coördineert, stimuleert en delegeert
Hij/zij leidt het dagelijks bestuur – samen met de secretaris en de penningmeester – en uiteraard het voltallig bestuur
Hij /zij zit de vergaderingen voor, bewaakt de agenda en zorgt voor een rendement vol verloop van de vergaderingen
In de vergaderingen legt hij/zij verantwoording af aan de leden over de wijze waarop hij/zij – oftewel het bestuur – het beslotene heeft uitgevoerd en in algemene zin het beleid heeft gevoerd
Hij/zij representeert PRASNE al dan niet met andere leden van het dagelijks bestuur binnen en buiten Nederland
Hij neemt initiatieven voor het ontwikkelen van voorlichtings en PR materialen voor PRASNE en verder al hetgeen dat van belang is voor het goed functioneren van PRASNE. Hij is de spil van de organisatie.
Secretaris:
Hij bereidt de te houden vergaderingen voor – plaats, tijd en agenda en bijbehorende stukken- in overleg met de voorzitter en indien nodig met de penningmeester
Hij zorgt voor de verzending van de vergaderstukken en maakt de notulen tijdens de vergaderingen
Hij is verantwoordelijk voor het jaarverslag van PRASNE als mede het uitschrijven van de jaarlijkse algemene leden vergaderingen(i.s.m. de bestuurders beleid)
Hij houdt een degelijk archief bij van PRASNE( agenda, notulen, jaarverslagen, presentielijsten, folders, brochures, registratie van leden en andere relevante stukken.
Penningmeester:
Hij zorgt voor betalingen via de (ING)bank of contant van rekeningen van PRASNE
Hij zorgt voor de inning van de contributie van de lidorganisaties en donaties/giften. Hij houdt de inkomsten en uitgaven zodanig bij, dat de baten en lasten van PRASNE te overzien zijn
Bij elke vergadering maakt hij melding van de financiële stand van zaken aan de leden
Hij is verantwoordelijk voor het jaarlijkse financieel verslag en geeft de leden van de kascommissie toegang tot de financiële stukken voor het afgeven van een verklaring voor het gevoerde financieel beleid namens de leden van het bestuur van het voorgaande jaar.
Hij maakt ook een prognose/begroting aan het einde van het jaar voor het jaar daarop volgend
Taken overige leden:
In hun betreffende regio’s zijn zij verantwoordelijk voor:
Het onderhouden van contacten met de lidorganisaties voor draagvlak versterking van PRASNE
Het ontwikkelen van nieuwe netwerken voor de lidorganisaties en voor PRASNE
Tijdens de bestuursvergaderingen van PRASNE doen zij verslag van hun ervaringen in de betreffende regio’s
Zij nemen initiatieven en komen met voorstellen, die zij tijdens de vergaderingen kenbaar maken in het belang van PRASNE en/of de lidorganisaties.
Voor deze taken heeft PRASNE geen schriftelijke overeenkomsten gesloten met de bestuurders. Deze taken zijn reguliere taken, die inherent zijn aan het functioneren van PRASNE. Deze bestuurders zijn (bestuurs)vrijwilligers en komen in aanmerking voor onkostenvergoeding voor hun werkzaamheden en uitvoering van activiteiten. Deze kosten kunnen per maand/kwartaal/ halfjaarlijks of jaarlijks worden gedeclareerd door de bestuur(s)vrijwilligers.
Het kader van de onkostenvergoeding:
reiskosten, openbaar vervoer tweede klas of gangbare auto km vergoeding
telefoonkosten tot een maximum bedrag van € 15.- / maand
verblijfskosten, lunch maximaal € 10.- , diner maximaal € 25.-
kopie en materiaal kosten maximaal € 15/ maand
een uur vergoeding van € 4,50/uur voor personen van 23 jaar en ouder en jongeren tot 23 jaar € 2,50/uur.
Voor vertegenwoordiging van PRASNE bij congressen /lezingen e.d. in het binnen als buitenland worden separate afspraken gemaakt met de vrijwilliger(s) evenals voor kosten, die hier niet zijn genoemd.
Het maximum bedrag dat door PRASNE vergoedt kan worden voor onkostenvergoeding voor verrichte werkzaamheden bedraagt € 1500, -/per jaar.